Studiu de caz evaluare: Metoda comparatiei

Abordarea prin comparatie – societate ce presteaza servicii financiare

Intrucat societatea a inregistrat o crestere peste medie si rezultate pozitive, multiplicatorul selectat pentru analiza prin piata a fost Pret/Cifra de afaceri. Lipsa de surse de informare pentru selectarea de comparabile relevante si similare de pe piata locala a condus la utilizarea unei surse externe, respectiv site-ul profesorului Answath Damodaran.

O posibila modalitate de calcul a multiplicatorului Pret/Cifra de afaceri pentru servicii financiare, consta in folosirea valorii indicatorului pentru servicii financiare (Financial Services – non-banks & insurances) pentru ianuarie 2010, calculata pentru piete emergente, publicat de profesorul Damodaran. Pentru o mai buna comparabilitate, am identificat companii cu un grad de indatorare intre 30-50%, avand in vedere ca gradul de indatorare luat in considerare pentru comparabile la costul capitalului propriu a fost de 50%. La acesta trebuie efectuata o corectie pentru lipsa de lichiditate, intrucat societatea evaluata nu este o companie listata, cum este cazul companiilor comparabile. Valorile multiplicatorilor prezentati pe site sunt valabile pentru ianuarie 2010 si nu impun corectii pentru perioada de timp.

Industry Group Country Market Cap (in US $) Total Debt (in US $) Debt/Equity PS
Financial Svcs. (Non-bank & Insurance) South Africa $31,70 $10,10 32% 0,49
Financial Svcs. (Non-bank & Insurance) Mexico $180,70 $88,50 49% 1,11
Financial Svcs. (Non-bank & Insurance) India $67,30 $33,20 49% 1,57
Financial Svcs. (Non-bank & Insurance) Mexico $159,30 $88,10 55% 1,58
Financial Svcs. (Non-bank & Insurance) Sri Lanka $56,30 $22,60 40% 1,67
Financial Svcs. (Non-bank & Insurance) Nigeria $937,70 $509,30 54% 2,23
Financial Svcs. (Non-bank & Insurance) South Africa $3.245,90 $1.729,40 53% 3,32
Financial Svcs. (Non-bank & Insurance) Peru $1.994,50 $895,80 45% 3,37
Financial Svcs. (Non-bank & Insurance) India $6.006,00 $2.486,60 41% 6,13
Financial Svcs. (Non-bank & Insurance) Hong Kong $302,20 $163,50 54% 6,18

Din tabelul de mai sus am selectat valoarea mediana pentru a nu fi afectata de valorile extrme precum 6,18 sau 0,49. Mediana se situeaza la 1,67 pentru indicatorul Pret/Cifra de afaceri.

La valoarea astfel obtinuta am efectuat o corectie pentru lipsa de lichididatate, intrucat societatea nu este o companie listata. Discountul pentru lipsa de lichiditate l-am calculat folosind algoritmul indicat de profesorul Damodaran (liqdisc.xls: Spreadsheet to value liquidity).

Inputs
Values for Private company
Revenues 1,81
Positive or Negative Earnings = 1
Cash/Value 3%
Trading Volume/ Value 0%
Output
Illiquidity Discount = 12,82%

Valoarea pentru campul referitor la venituri (Revenues) a fost calculata ca fiind cifra de afaceri estimata pentru 2010 in lei, exprimata in USD si impartita la 1,000,000 (conform indicatiilor de completare a celulei). Cursul folosit pentru conversia valutara a fost de 2,9361 RON/USD aferent datei evaluarii, 31.12.2009.

Campul Earnings se completeaza cu valoarea 1 in cazul in care firma are rezultat net pozitiv, ceea ce este cazul pentru societatea evaluata.

Raportul Disponibilitati/Valoare de piata a firmei a fost preluat din calculele efectuate de profesorul Damodaran la nivel de tara, respectiv pentru Romania (Earnings. Book Value and Sales Multiple Averages by Country).

In consecinta, discountul pentru lipsa de lichiditate este de 12,82%.

In plus, intrucat valoarea astfel obtinuta este o valoare pe baza minoritara, vom aplica o prima de control. Din studiile realizate, conform manualului de evaluarea intreprinderilor editia a 4a, valoarea acestei prime se situeaza in jurul valorii de 35%.

Cifra de afaceri pentru anul 2009 s-a inmultit cu multiplicatorul ajustat pentru lipsa de lichidate si pentru prima de control si s-a obtinut valoarea societatii:

La aceasta valoare se adauga valoare elementelor situate in afara exploatarii.

This entry was posted in Evaluare and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *