Achizitie intracomunitara de mijloace de transport second-hand care sunt transportate in Romania “pe roti”

Intrebare: Trebuie sa achizitionam un mijloc de transport de la firma mama din Portugalia. Ambele societati (atat firma din Romania cat si cea din Portugalia) sunt inregistrate in scopuri de TVA. Problema este ca autoturismul respectiv va fi livrat in Romania “pe roti”, adica va fi adus aici de un conducator auto. Aceasta operatiune reprezinta in continuare o achizitie intracomunitara sau este o livrare locala in Portugalia? Masina va fi inmatriculata aici in Romania. Poate firma mama justifica scutirea de TVA in Portugalia daca nu exista CMR?

Raspuns:

Potrivit prevederilor Codului fical dar si a prevederilor Directivei 2006/112/EC privind regimul comun de TVA, livrarea intracomunitara reprezinta transferul dreptului de a dispune de bunuri ca si un proprietar a unor bunuri mobile corporale care sunt transportate dintr-un stat membru UE in alt stat membru UE.

Luand in considerare faptul ca atat furnizorul cat si cumparatorul sunt persoane impozabile si inregistrate in scopuri de TVA, potrivit reglementarilor TVA, livrarea intracomunitara este o operatiune scutita de TVA la furnizor si o operatiune impozabila la cumparator.

Asa cum in Romania sunt aplicabile prevederile OMFP 2222/2006 care prezinta informatii cu privire la documentele necesar a fi obtinute de catre persoanele care efectueaza livrari intracomunitare pentru justificarea scutirii de TVA, si in Portugalia trebuie sa exista prevederi legale similare. Potrivit prevederilor art. 10 alin. (1) din OMFP 2222/2006, scutirea de taxă pentru livrările intracomunitare de bunuri prevăzute la art. 143 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, cu excepţiile de la pct. 1 şi 2 ale aceleiaşi litere a), se justifică pe baza următoarelor documente:

a) factura care trebuie să conţină informaţiile prevăzute la art. 155 alin. (5) din Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, şi în care să fie menţionat codul de înregistrare în scopuri de TVA atribuit cumpărătorului în alt stat membru;

b) documentul care atestă că bunurile au fost transportate din România în alt stat membru;

şi, după caz,

c) orice alte documente, cum ar fi: contractul/comanda de vânzare/cumpărare, documentele de asigurare.

Potrivit prevederilor alin. (2) acelasi art., in cazul livrărilor intracomunitare de mijloace de transport noi către un cumpărător care nu comunică furnizorului un cod valabil de înregistrare în scopuri de TVA, prevăzute la art. 143 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, scutirea de taxă se justifică prin:

a) factura care trebuie să conţină informaţiile prevăzute la art. 155 alin. (5) din Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, sau, dacă furnizorul nu este o persoană impozabilă, prin contractul de vânzare/cumpărare;

b) documentul care atestă că bunurile au fost transportate din România în alt stat membru sau, după caz, prin dovada înmatriculării mijlocului de transport nou în statul membru de destinaţie.

Prin analogie, prevederi similare ar trebui sa fie valabile si in Portugalia.

Nu ati precizat daca este vorba despre achizitionarea unor autoturisme noi sau second hand, dar in cazul in care este vorba despre mijloace de transport noi atunci operatiunea este intotdeauna impozabila la cumparator (indiferent de calitatea acestuia) factura fiind emisa fara TVA. In cazul mijloacelor de transport second-hand implicatiile sunt un pic mai complexe insa in cazul de fata, atata vreme cat firma din Portugalia nu aplica vreun regim TVA special cu privire la livrarea de bunuri second-hand, operatiunile in discutie reprezinta livrari/achizitii intracomunitare.

In opinia noastra, documentul care atesta ca bunurile au fost transportate din Portugalia in Romania nu reprezinta in mod obligatoriu docmentul de transport (CMR-ul), astfel ca nu consideram obligatoriu ca livrarea autoturismelor sa se faca pe platforma. Un document justificativ poate fi si dovada faptului ca autoturismul a fost inmatriculat in Romania. Tin sa precizez ca documentele justificative scutirii de TVA trebuie furnizate vanzatorului in termen de 90 de zile de la data la care a intervenit faptul generator (deci in jur de 3 luni de la data livrarii) ceea ce ofera un termen considerabil de timp societatii portugheze pentru a obtine documentele necesare si a justifica scutirea de TVA a operatiunii de livrare.

In cazul in care facturile de vanzare sunt emise cu TVA portughez, consideram ca este necesara corectarea acestora intrucat regimul TVA al tranzactiei nu se stabileste in functie de informatiile inscrise pe factura, ci in functie de natura operatiunilor respective. Astfel, daca are loc o livrare/achizitie intracomunitara astfel cum este definita in legislatie, tratamentul TVA al acesteia va fi cel prevazut in legislatie iar facturile emise in mod eronat vor trebui corectate. In opinia noastra, aceste vanzari de autoturisme in conditiile de mai sus nu reprezinta livrari locale in Portugalia atata vreme cat autoturismele sunt transportate pe teritoriul Romaniei. Indiferent de modul in care este emisa factura in Portugalia (cu TVA sau fara), in Romania are loc o achizitie intracomunitara pentru care persoana obligata la plata TVA este cumparatorul. In acest sens firma din Romania va plati TVA prin procedeul taxarii inverse, iar daca factura va fi emisa si cu TVA portughez atunci aceasta operatiune va fi dublu impozitata ceea ce nu este in conformitate cu prevederile legislatiei fiscale.

This entry was posted in Fiscalitate - contabilitate and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.